Troja je pronađena, utvrđeno je ko su bili glavni akteri ovog slavnog rata, ali još uvek nema odgovora na pitanje da li je slavni konj samo metafora ili stvarna prekretnica u ratu između Ahajaca i Troje.
Jedan od najčešće korišćenih izvora u istraživanju priče o Troji jeste Homerova “Ilijada”, priča o ljubavi, osveti i smrti.
Mnogi teoretičari književnosti odavno su se složili da je svojim velikim delom ovaj ep alegoričan prikaz stvarnih događaja, ali je oduvek bilo istoričara koji su, ipak, verovali da u delovima koji se smatraju alegoričnim ima i istorijskih zapisa.
Međutim, kada je nemački arheolog Hajnrih Šliman u drugoj polovini XIX veka pošao tragom drevne i slavne civilizacije, nije dobio podrške koliko podsmeha, naročito zbog toga što je svu svoju imovinu potrošio na arheološka istraživanja.
Ubrzo se više niko nije smejao – Šliman je pronašao Troju u Hisarliku (u današnjoj Turskoj), a naučnici su ponovo obratili pažnju na Homerovo delo.
Makar deo ove legende morao bi biti izmišljen ukoliko ona nije plod mašte u potpunosti, pomislili su mnogi stručnjaci. Ne nužno, ističu njihovi neistomišljenici. Naime, u doba Trojanskog rata nije bio redak slučaj da se vojnici na neki promišljen i tajnovit način provuku kroz zidine grada s kojim su u ratu i “deluju iznutra”.
Često su korišćeni katapulti – bilo da se ratnici bukvalno ubace u grad ili da posluže kao stepenice, pa nije isključena mogućnost da se na sličan način iskoristila i velika drvena konstrukcija konja.
U svakom slučaju, čak i zagovornici teorije o ovakvom napadu na Troju smatraju da je originalni poklon napravljen brzo i nevešto – tako brzo da Trojanci nisu imali vremena da obrate pažnju na veštinu izrade i posumnjaju u namere dojučerašnjeg neprijatelja… Ili je to, ipak, samo dobra priča.
Нема коментара:
Постави коментар